خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/04/04 - 10:37
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : اقتصادی
احمدی:

خرید از کشورهای خارجی برای سیستم‌های دولتی جذابیت دارد

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است بوروکراسی و ناکارآمدی‌های دستگاه‌های اجرایی یارانه را به بحران و رانت تبدیل کرده است.

فریدون احمدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به موضع گیری دولت درباره تخصیص ارز 4200 تومانی برای تامین کالاهای اساسی موردنیاز مردم، گفت: ارز چند نرخی باعث فساد می‌شود و رانت ایجاد شده به بازار منتقل می‌شود، باید پذیرفت در حال حاضر قیمت کالاها تابع نرخ ارز است و توان دولت برای بهبود وضعیت موجود نیز محدود است.



نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی افزود: وضعیت کنونی بازار نشان می‌دهد اقدامات مناسبی در جهت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی انجام نگرفته چرا که اقتصاد در مقابل نوسانات نرخ ارز مقاوم نیست و حساسیت آن نسبت به اتفاقات پیرامونی بالاست.



وی با بیان اینکه سازوکار اداری موجود مناسب نیست، اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی کشور بیش از اندازه بزرگ بوده و بوروکراسی و ناکارآمدی‌ها بسیار است در نتیجه تمام این عوامل دست به دست هم می‌دهد و یارانه را به بحران و رانت تبدیل می کند.



این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: بهتر است دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرده و ارز را در بازار تک نرخی کند و یارانه ارز دولتی کنونی را برای حمایت از مردم، با استفاده از به کارگیری کالابرگ الکترونیک در اختیار خانواده‌ها قرار دهد.



یارانه مورد نیاز برای تامین کالاهای اساسی در حساب خانوار شارژ شود



نایب رییس کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت اطلاعات تمام خانوار را در اختیار دارد در نتیجه می‌تواند یارانه مورد نیاز برای تامین کالاهای اساسی را در حساب خانوار شارژ کنند؛ به طور مثال ۲۰ قلم کالای اساسی را انتخاب کرده و میزان نیاز هر خانواده را مشخص کند در صورت اجرایی کردن این برنامه اقتصاد شفاف می‌شود.



تعطیلی شرکت های دولتی در صورت حذف ارز 4200 تومانی



احمدی در پاسخ به اینکه سوال که علت مقاومت دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی چیست، توضیح داد: دولت سازوکار لازم برای توزیع کالابرگ الکترونیکی را ندارد و تلاشی برای ایجاد این مکانیزم انجام نمی‌دهد، در صورتی که ارز دولتی حذف شود و تمام امور براساس ارز آزاد انجام گیرد دولت باید با دستگاه‌ها و شرکت‌های ناکارآمد دولتی چه کند؟ در واقع تمام این شرکت ها تعطیل می‌شوند.



شرکت‌های عریض و طویل دولتی تنها با پول‌های حاصل از ارز دولتی سرپا می‌مانند



وی با بیان اینکه شرکت‌های دولتی در فضای اقتصاد رقابتی یک روز هم نمی‌توانند کار کنند، تصریح کرد: شرکت‌های عریض و طویل دولتی در وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و... تنها با پول‌های حاصل از ارز دولتی می‌توانند سرپا بمانند؛ اگر قرار باشد که گندم را دولت و بخش خصوصی همزمان با ارز آزاد وارد کنند قطعاً گندم وارداتی دولت ۳۰ درصد گرانتر خواهد شد.



نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چسبندگی اقتصاد در دولت بسیار است، بیان کرد: اگر اقتصاد رقابتی شود تمام شرکت‌های دولتی زمین می‌خورند به همین دلیل دولت ناچار است از ارز دولتی استفاده کند.



احمدی خاطرنشان کرد: در صورتی که دولت برای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و رسیدن این کالاها به دست مصرف‌کننده واقعی تدبیری نکند مجلس اعتراض می‌کند چراکه مجلس تصویب کرد؛ ۱۴ میلیارد دلار صرف تامین کالاهای اساسی موردنیاز مردم شود این اعتبار یا باید در اختیار واردکنندگان قرار گیرد یا به مصرف‌کنندگان پرداخت شود، ترجیح بر این است که این اعتبار در اختیار مردم قرار گیرد.



شرکت‌های عریض و طویل دولتی در وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و... تنها با پول‌های حاصل از ارز دولتی می‌توانند سرپا بمانند؛ اگر قرار باشد که گندم را دولت و بخش خصوصی همزمان با ارز آزاد وارد کنند قطعاً گندم وارداتی دولت ۳۰ درصد گرانتر خواهد شد



این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه دولت باید به خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) ارز دولتی بیشتری برای تامین کالاهای اساسی پرداخت کند، گفت: همه خانواده‌های دریافت‌کننده یارانه در کشور حساب و اطلاعات کاملی دارند بنابراین می‌توان از این ساختار برای پرداخت یارانه‌ی تامین کالاهای اساسی نیز استفاده کرد نکته حائزاهمیت این است که این ساز و کار باید به گونه‌ای باشد که اعتبار پرداختی تنها برای خرید مورداستفاده قرار گیرد؛ همانند کارت‌های هدیه که تنها برای خرید از دستگاه‌هایpose  استفاده می‌شود.



وی در پاسخ به اینکه چرا دولت از روش مذکور استفاده نمی‌کند، بیان کرد: برای این کار باید دقت و زحمت زیادی کشیده شود این در حالی است که همه به دنبال راه آسان هستند اما باید بدانیم بهترین راه، کارآمدترین نیست.



احمدی گفت: خرید از کشورهای خارجی برای سیستم‌های دولتی جذابیت دارد اما در بخش خصوصی این‌گونه نیست؛ در گفت و گویی که با  یکی از تولیدکنندگان ماکارونی داشتم وی گفت"۱۶ سال است که به خارج از کشور نرفتم چرا که ضرورتی ندارد، کارشناسان کارخانه سفرهای کاری را برای سپری کردن دوره های آموزشی انجام می‌دهند" اما آیا مدیرعامل شرکت‌های دولتی نیز این گونه عمل می‌کنند؟



واگذاری سهام خودروسازی‌ها گام مثبتی در زمینه حل مشکلات چهارچرخ‌ها است



نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره واگذاری سهام دولت در خودروسازی‌ها و احتمال تکرار تجربه تلخ خصوصی‌سازی‌ها، اظهار کرد: واگذاری این سهام گام مثبتی در زمینه حل مشکلات صنعت خودروسازی‌ها است و نباید نگران بود چراکه  ما باید بپذییم که بخش خصوصی پولدار در کشور وجود دارد.



خطاها آشکار می‌شود، اگر سیستم اطلاعاتی موثق در کشور موجود باشد



احمدی با بیان اینکه اگر در کشور سیستم اطلاعات وجود داشته باشد خطاها آشکار می شود، بیان کرد: در صورت نیاز می‌توان از توانایی مشاوران خارجی برای راه اندازی سیستم در کشور استفاده کرد تا اگر رقمی نامتعارف وارد حساب فردی شد پیگیری‌های لازم صورت گیرد تا منشاء پول مشخص شود.



وی گفت: کشورهای خارجی پیشرفته، سیستم دارند این در حالی است که ما از وجود این مکانیزم محروم هستیم.



 نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: ما هنوز قواعد حکمرانی خوب در کشور را نمی دانیم باید برای مدیران میانی و ارشد کلاس حکمرانی برگزار و از تجربیات سایر کشورها استفاده شود./



پایان پیام

  • کد خبر : 283386
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار